2013. július 16., kedd

Jósika utca 2.

Nézz fel!

A Katica Tejbisztró kávéjának habja


Van egy olyan épület a hetedik kerületben az Erzsébet körúttól és a nem régen felújított Hunyadi tértől nem messze, amit, még ha az ember nem is feltétlenül szokott felfelé nézni és épületekben gyönyörködni, akkor is észrevesz. Ennek több oka is van. Egyrészt szerencsés helyre épült, mert a Csengery és Jósika utca sarkán áll, igen díszes homlokzatot kapott és tetejébe még a megszokott színektől eltérően, égkékre is festettek.
Ezt a házat én is akkor fedeztem fel, amikor még nem voltam ilyen akkurátus épületnézegető. Akkor csak annyi történt, hogy szépségétől meglepve lassítottam lépteimen és talán még vissza is néztem, mikor elhaladtam mellette. Az emlékeimben azóta is élt, hogy „hm, valahol az Erzsébetvárosban van egy kék ház… meg kéne keresni, és végre alaposabban is szemügyre venni”. Hát, lássuk!


A négyemeletes lakóház tetejét többszörös, hullámos pártázat zárja le. Az ikerablakokat gazdag virágmotívumok és díszes oszlopok fonják körbe. Ha azonban jobban megnézzük, a növények között állat- és emberalakok is feltűnnek. Az íves tetődíszek között sárkányos vízköpők ülnek. A szörnyeket az oszlopokon, kis manószerű csuhás emberalakok tartják, de a rájuk nehezedő súly miatt látszik, hogy már évek óta ugrásra készek. :-) A negyediken a hullámos kis erkélyek feletti medálokban sasok láthatók.  A második emelet egyenes záródású páros ablakainál pedig egy sas óvja kicsinyeit egy nyilát rászegező vadásztól.  Az indák fogságába zárt oroszlánok mellett térdelő apró manók lapuleveleket tartanak. Az első emelet erkélyének kőcsipkéi mögött viszont valódi leanderek és muskátlik színesítik a kék, megkövült világot. A bejáratot két, hatalmas sárkány őrzi. A szép faragású kapun belépve feljáró vezet a lépcsőházba. Kívülről azt gondoltam, biztos egy belső udvaros, körfolyosós házba érek. Itt azonban ilyet nem találtam. A középen haladó liftet viszont nagyon szép kovácsoltvas rács öleli körül. A lépcsőfordulókban a rácsokból egy-egy szecessziós virágszál emelkedik ki, és a padlók burkolata is szép képet mutat.

A levéltári anyagokban érdekes információkra bukkantam. 1902-ben, Tekintetes Bruchsteiner Rezső Úr - aki a Fészek művészklub vezetőségének tagja volt - Sterk Izidort kérte fel, hogy számára egy szép bérházat tervezzen az akkor divatos szecesszió jegyében. Az 1903. április 28-án keltezett határozat kimondja, hogy „Ház használatbavétel oly kikötéssel, hogy 30 nap alatt a ház és a helyrajzi szám tábla kifüggesztendő, továbbá a pinceosztályhoz tartozó helyiségeket lakásul, alvóhelyül […] használni nem szabad.” Továbbá, „az elektromos hajtású 320 kg hordképességű személy- és teherfelvonó felfelé 4 – beleértve a felvonókezelőt – lefelé pedig 3 személlyel közlekedik.” A tulajdonos és a lakók tehát ehhez mérten foglalhatták el az egyébként igen nagy lakásaikat. A sarki szobák pl. 37 m2-sek voltak. A lakásokhoz mindenhol tartozott konyha, fürdőszoba, closet, kamara és persze cselédszoba is. A házmester szoba konyhás lakása a padláson, a mosókonyha mellett volt.

A történet szála az anyagokban néhány átépítést és lakásmegosztást még feljegyez, ám az 1976-os terveken egy új helyiség látta meg a napvilágot. A beruházó a Kelet Pesti Vendéglátó Vállalat volt, a létesítmény neve pedig Katica Tejbisztró. A 40 m2-es teljes helyiség előkészítője és raktára – a szecessziótól „khm, kissé” eltérően, de az új korszak szokásának megfelelően - fekete és kék 10x10-es mettlachi lábazatot kapott, az üzlettér pedig művészmozaikos falburkolatot. A betérők a márványpadlós fogyasztótér kerek bárszékein ülve várhatták, amint az egykaros kávégépen elkészült a fekete. A pult mögött grillsütő, turmixgép, kávé-, tej- és kakaóadagoló gondoskodott a legújabb technikai felszereltségről, s talán éppen Katica, a vendégek kiszolgálásáról.

Az egykori Katica Tejbisztró ma Picolo Espresso néven üzemel és alighanem tejet, piros pöttyös bögrében már nem árulnak… Kávét viszont biztosan adnak, s ha tejszínhabot nem is biggyesztenek a tetejére, mi azért tudjuk már, hogy ezt a hiányt éppen ez a kék, habos-babos ház pótolja. ;-)



Forrás:
Helyszínbejárás 2013. 
Budapest Főváros Levéltára
















  














.






 



6 megjegyzés:

  1. Köszi Vero, jót találtál megint! Remélem sose fogynak el:)
    S.andor

    VálaszTörlés
  2. Szuper a szöveges ismertető és a képek!!!! Élmény olvasni és nézegetni. Köszönet érte.

    VálaszTörlés
  3. Én is köszönöm, és örülök, ha tetszik! :)

    VálaszTörlés
  4. Hát ez tényleg gyönyörű és milyen szép állapotban van. Öröm végignézni ezt a szép sorozatot. Nem rémlik, hogy valamikor is láttam volna, de most megjegyeztem. Ha valamikor majd arra járok, akkor eszembe jut nekem is ez a szép kék ház és lassítok majd a lépteimen :)

    VálaszTörlés
  5. Gratula, nagyon tartalmas, ötletes szöveg és a képsorozat is kitűnő. Ahogy látom több nap is fotóztad különböző fényviszonyok közt. Köszi. B.Imre

    VálaszTörlés
  6. 1961-től 22 évet (papíron még 20-szal többet) éltem ebben a házban. Apám 1939-től haláláig 78 évet élt itt. Tavaly halt meg 100 évesen. Én úgy tudtam (Apám úgy mondta), hogy Beöthy a "mi" emeletünket, a második emeletet használta. Mindenesetre a lakásban a vasalatokba a "Beöthy" név van beleírva és a nagyszobaajtó üvegét is egy cirkalmas "B" betű díszítette. Ami biztos, hogy a ház 5 és nem 4 emeletes (és már 1961-ben is az volt). Ezzel együtt nagyon nagy élvezettel és persze különös érdeklődéssel olvastam a kitűnő tanulmányt. Rengeteg újdonságot is megtudtam. Kiváló kutatás. Nagyon szépen köszönöm.

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.